Direktlänk till inlägg 5 april 2008

Grillväder!

Av Sandra - 5 april 2008 11:44

Nu börjar det ÄNTLIGEN bli dags för grillning! O vad passar bättre då än lite olika recept på marinader?

Här kommer mina favvosar!


Marinad 1 (för ca 4 port)

1 dl soya

3 vitlöksklyftor

3-5 msk honung

1,5 dl olivolja


Marinad 2 (för ca 4 port)

1 dl olja

1 msk grillolja

1 klyfta vitlök

½tsk senap

1 tsk soya

ev vit lr svart peppar


Marinad 3 (för ca 4 port)

passar särskilt bra till fisk

1 dl olja

saften från en liten citron

dill

svartpeppar

salt


Till grillad lax brukar jag göra ett citron/lime smör

Ta smör, saften från en citron o rivet limeskal, rör ihop o rulla till en "korv" o lägg i plastfolie lr aluminiumfolie. Lägg in i  frysen någon halvtimme/timme innan användning.


Något som är gott till grillat kött är ju klart den alltid lika smarriga tzatsikin!

2 dl matlagningsyoghurt

ca 10 cm gurka (hyvlas m osthyvel o "hackas" så smått man vill)

1-2 vitlöksklyftor

salt o svartpeppar efter behov

Låt stå o dra så kommer smakerna mer till sin rätt.


Ha d gott i grillvädret, o njut nu i solen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 10 april 2008 08:47

Vad blir d här hemma i dag då? Jo, falsk gulaschsoppa hade jag tänkt mig. Här har ni den:   I gul lök, hackad 2 msk margarin 2 potatisar, fint tärnade 3 msk tomatpuré 5 dl vatten 1-2 köttbuljongtärningar 2 tsk starkt paprikapulver 1 tsk cayennepeppar...

Av Sandra - 26 februari 2008 12:31

I dag är jag så sugen på inbakad kassler. Kanske får bli till helgen dock eftersom tiden inte riktigt räcker till i dag! Mums i vilket fall!     Till 4 500 g kassler 4 smördegsplattor   Fyllning: 125 g färskost, brukar ta Cantadou vitlök 1 liten pur...

Av Sandra - 25 februari 2008 13:03

Hej hej! Då bloggar man igen då! Mat var ämnet. I dag blir d något snabbt enkelt ,o kanske en del tycker, tråkigt här hemma. Grillad kycklig med ugnsstekta grönsaker och kall sås. Mumsigt blir det nog. Jag är faktiskt lite vardaglig med. Så här blir ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards